Studio Taurus Records žije hudbou

Nedávno jsem psala zprávu o nově otevřeném nahrávacím studiu Taurus Records kytaristy Evžena Hofmanna. Stačila jen chvíle a ve studiu se to už jen hemží muzikanty různých žánrů, kteří na své hudbě nechávají producentský podpis Evžena Hofmanna, ale také podpis jednoho z momentálně nejvybavenějších studií u nás. Já jsem neváhala a jednoho dne jsem zavítala do studia také, abych se přesvědčila o tom všem na vlastní oči i uši a abych vyzpovídala přítomné interprety a zeptala se jich na jejich pocity ohledně spolupráce, studia, ale i osobních vizí. Jako první se mi svěřila kapela Easy Steps…

10974581_630286593670246_518213730469313174_o

Jak dlouho vaše kapela funguje a za jakých okolností jste vznikli?

Vašek: Fungujeme něco přes dva roky, s tím, že jsme měli nějaké ty techtle mechtle ve složení. Ale k tomu začátku se váže taková celkem fajn historka. Když jsme spolu začínali zkoušet, tak jsme zkoušeli spíše převzaté písničky, sem tam něco vlastního, víceméně to byla taková sranda. A já jsem byl zrovna ten, který stále chtěl mít nějaký název, abych mohl říct, že mám kapelu, jakou atd. Měli jsme tou dobou písničku, která se jmenovala úplně stejně jako my teď – Easy Steps. Jednou jsme byli na jedné akci a byli jsme v celkem dobrém rozpoložení a někdo se nás ptal: „Jo? Vy máte kapelu? A jak se jmenujete?“ A v tom úžasném rozpoložení ze mě vypadlo „Easy Steps“. A Standa se na mě podíval: „Jo? My jsme Easy Steps? Tak jsme Easy Steps!“ Takže takto vznikl náš název a celkově naše kapela.

Mně už Evžen naznačil, co vás zavedlo sem, do studia Taurus Records, ale ještě bych to ráda slyšela od vás, co mi k tomu tedy povíte?

Vašek: Samozřejmě, jako mnozí, jsme hledali jedno studio za druhým. Protože jsem místní, tak jsem věděl, že tady v Polomi někdo z Kryštofů něco má. A přišel za mnou jednou můj soused, který se mě ptal, jestli vím o tom, že tady má kytarista z Kryštofů své studio. Jednou jsme se tam tedy vydali, říkal jsem si v prvé chvíli, že tady přece nic takového není, a najednou pak ta perla v podobě úžasné nové stavby vylezla mezi stavbami ostatními. A potom to začalo už nějak samo, prošli jsme si to tady a hodně nás zaujalo, protože s takovýmto typem studia a vybavení jsme do té doby neměli zkušenosti. Nakonec to dopadlo tak, že už jsme zde skutečně měli nahrávat a když jsme kývli, tak už jsme se jen těšili z toho, jaké je zde úžasné zázemí i vybavení, včetně místnosti pro bubeníka apod. Vzali jsme nějaké staré skladby, které se nakonec úplně překopaly a vznikly z toho ty dvě nové, které jsi mohla slyšet.

Co hrajete za žánr nebo spíše jak byste popsali svou hudbu?

Standa: To je dobrá otázka. Já si myslím, že se pořád hudebně vyvíjíme a konkrétní škatulky jsem nikdy neměl rád.

Vašek: Je to rock, pop-rock, něco takového…

Standa: Je to pop-rock, ale neřeknu ti přesnou škatulku.

Vláďa: My tomu říkáme Easy Rock, protože dnes si každá kapela vymýšlí své vlastní žánry, tak, jak se jim to zlíbí. Ale asi se to nejvíce blíží tomu pop-rocku…

Evžen: Jste pop-rock, tak se za to nestyďte, je to pravda. Řekl bych takový dobrý pop-rock s jasně uchopitelnou písničkou, což je důležité, si myslím, protože dobrá písnička je základ práce.

Evžen mi mimo jiné prozradil také to, že jste se ve svých textech obrátili z angličtiny na češtinu, takže se chci zeptat, co vás vedlo k tomu, abyste se navrátili k rodnému jazyku?

Vláďa: Je to upřímně komerce. Aby se kapela, ještě k tomu studentská, uchytila s anglickými texty, tak to musí být něco úplně úžasného a výborného a zároveň komerčního. A musí mít také štěstí, kontakty a nevím, co všechno ještě. Každopádně neříkám, že s češtinou je to sázka na jistotu, ale přirozeně je to o něco málo lehčí, protože náš národ není zas tak moc anglicky mluvící a je mu to takto příjemnější. Slyšeli jsme nejednu referenci od posluchačů na koncertech, že ty české texty jsou super, že si snáze zapamatují ten text a třeba si to na s námi zazpívají.

Čeho všeho se Evžen chopil na vaší nahrávce, která tady vznikla?

Evžen: Já bych to začal od začátku, že když mi kluci pouštěli tady ve studiu tu svou nahrávku z jiného studia, tak jsem k tomu měl určité připomínky technického rázu, taky takového aranžerského, až produkčního, kdy vlastně v té předchozí nahrávce chyběla jakákoliv produkční práce. A vlastně specialitou Studia Taurus je ta produkční a aranžerská práce. Takže jsem klukům navrhnul, abychom zkusili k tomu takto přistupovat a udělat to jinak. A dá se říct, že i strukturou je první singl Zvukoprázdno se nezměnil, ale například už druhý singl, který ještě nemá český název a který pro mě byl od začátku hitem no. 1, se změnil od základů. Můj vklad je vlastně takový, že kluci mi pošlou demo, já začnu pracovat na tom, o čem si myslím, že by se hodilo do té skladby, to znamená zvuky, určitý sound design, vyznění té nahrávky, aby bylo slyšet, že někde je sloka, někde refrén, aby to bylo jasně odlišitelné. Dnes se ty věci někdy podle mě zanedbávají, nepracuje se s tou dynamikou, jak by mělo a já se snažím o to, aby byly tyto věci posunuté někam dál. První věc je, že by to mělo mít nějaké to vyznění, druhá věc je energie. V dnešní době je energie a sound té dané kapely zásadní věcí. To je strašně důležité, protože když to tam je, tak se s tím potom výborně pracuje. A musím říct, že u Easy Steps se mi to povedlo.

P1100520

Jste jedni z prvních, co tu nahrávají. Chci se zeptat, jak jste spokojeni s úrovní a kvalitou nahrávání?

Vašek: Samozřejmě jsme moc spokojení. Vlastně jsme tady poprvé ve styku s přístupem, že tady kapela natáčí jako celek. My jsme byli zvyklí, že se nahrává každý nástroj zvlášť. Že se prostě pustí metronom a natočí se bicí linka, bubeník si dá pauzu, pak se vezmou kytary, pokračuje basa atd. Tady nás Evžen přivedl na ten systém, kdy se natáčí všichni najednou a je to právě proto, aby ta nahrávka měla ten živý pocit při poslechu a ten drive. Jinak samozřejmě přístup je profesionální na maximální úrovni, takže my jsme tady strašně spokojení.

Kdo se chopí u nahrávek konečného masteringu?

Evžen: Toto studio nabízí služby všechny kromě právě posledního zmiňovaného masteringu, to znamená, že kapela si nemusí brát nic kromě dobré nálady a toho, že má připravené ty písničky, protože tady je připravené úplně všechno – včetně různého nástrojového vybavení, studiového vybavení apod. A vše tedy můžu nabídnout – nahrávání, mix atd., ale co ne, je mastering, protože já si myslím, že je to tak specializované odvětví, že to rád nechávám přímo profesionálům, kteří mají své vlastní analogové masteringové studio. Myslím, že jestli chceme mít co nejlepší výsledek, je třeba se obrátit na přímo specializované studio. V našem případě já spolupracuji s Ivo Sedláčkem, což je člověk, který má masteringové studio v Jablonci nad Nisou a spolupracoval s celou špičkou české hudební scény, s Kryštofem, tedy s námi, s Davidem Kollerem, s Lenkou Dusilovou atd.

Až vyjdou tyto skladby do éteru, co byste si nebo spíše co byste jim přáli?

Vašek: My bychom byli strašně rádi, kdyby se to do toho éteru dostalo, nějakým způsobem to hrálo v těch rádiích, abychom se dostali aspoň trochu do povědomí. Samozřejmě, že když už by to tam bylo, tak by to byl takový napůl splněný sen. A ten náš sen, který máme v podstatě už od základů, je to, abychom se začali nějak rozvíjet a nebyli taková ta typická studentská kapela, protože když se řekne studentská kapela, tak si někteří pod tím představí spíše kapelu, co do toho řeže někde v garáži a má super songy, které se líbí všem maminkám, všem tatínkům, ale to je tak všechno. A tím, že by se to hrálo v těch rádiích a třeba by se to fakt uchytilo, tak by nás to aspoň trochu posunulo na takový ten další stupínek, další level, kdy už bychom mohli říct, že jsme kapela, sice studentská, ale tam nás hrají na Orionu atp. Věříme tomu, že když se nám podaří nějakou tou šikovností, kontakty a tak podobně to někam protlačit, ať se to hraje a ať o tom lidi ví, tak to je asi to, co bychom chtěli, aby toho ty písničky dosáhly – dostat nás třeba na nějaké větší akce. Tak, ať to lidi slyší.

Máte v plánu natočit celé CD? A pokud ano, budete ho točit tady?
Vašek: Když se nám podaří dostat písničky do éteru a vše půjde tak, jak má, tak určitě nemáme lepší variantu, než natočit to tady. A jestli to plánujeme – budeme skládat, budeme se snažit a až bude co, je to jednoznačná volba.

Kdy a kde vás mají fanoušci v nejbližší době možnost slyšet?
Na festivalu Ha Fest, který je 4. června, Rock Show, který je 11. června a na MichalFestu, který je 18. června. To jsou vlastně takové nejbližší akce, kde nás budou moci lidé slyšet a vidět.

12483603_1073349732710172_1897418330_n

Několik vět mi poskytl i písničkář Zdeněk Furmančík alias Mendoš, jehož spolupráce s Evženem Hofmannem je poněkud delší…

Vy, na rozdíl od kapely Easy Steps, spolupracujete s Evženem Hofmannem jako s producentem již delší dobu. Nasvědčuje to tomu, že jste s jeho službami tedy spokojen?

Ano, my spolupracujeme již třetím rokem. Nahráli jsme ještě ve starém studiu pět písniček a už tady jsme v lednu nahráli dvě další a nové, z nichž jednu jsem nazpíval s dcerou a jednu sám.

A v čem vidíte hlavní plus spolupráce s Evženem?

No hlavní plus tedy v tom, že je to opravdu kvalita. Zadruhé je opravdu profesionál a mně se líbí, že umí vycítit a vystihnout náladu té písničky. Já jsem folkový písničkář, skládám věci folkové a blue-grassové a Evžen tomu dal takový rockový nádech a protože já odmala poslouchám i rockové kapely, tak se mi toto podání moc líbí.

12729282_1180529268638885_1910731519828997636_n

Plánujete s Evženem natočit nějaké dlouhohrající album?

My máme už deset písniček. Ale je to zkrátka o penězích. Na podzim se chystáme ještě nějaké dotočit a mohlo by vyjít to, že bychom vydali to CD.

A myslíte si, že když to zkusíte navrhnout v tom blue-grassovém provedení, skončí skladba opravdu jako blue-grass nebo se na tom podepíše i Evženova práce?

Já mám např. písničku, která se jmenuje Kufr a tam se vyloženě hodí banjo, ale Evžen se určitě podepíše také. Zkrátka, je to na domluvě. Ty poslední dvě písničky, které jsme nahráli, jsou původně folkové kytarovky, ale i lidé, kteří si pak poslechli verzi s Evženovým podpisem, mi nakonec řekli, že je to kvalita a že je to skutečně dobré.

Vybrané fotoreporty
iRock&Pop