Oficiální odpověď Václava Vaňury „Lásky“ na vyjádření Jaroslava „Yarise“ Sládečka ohledně kapely zakázanÝovoce

Původně jsem byl přesvědčen o tom, že nebude potřeba na výroky pana Sládečka a ostatních reagovat; ovšem neuvěřitelné množství lží, polopravd a překroucení reality v (h)různých prohlášeních mne donutily k opaku.

Na konci roku 2013 jsem byl přizván na konkurz do kapely zakázanÝovoce, v jehož druhém kole jsem byl vybrán jako nový kytarista za odcházejícího Štěpána Soukupa. Štěpán mi po svém posledním koncertě s kapelou v Rock Café řekl, proč ze skupiny odchází – jedním z důvodů měly být i špatné vztahy s Yarisem. O dohodě mezi tehdejšími členy, že se Štěpán  může – za určitých okolností – do kapely vrátit, jsem nevěděl.
Začátkem roku 2014 jsme v nové sestavě začali práci na nové desce „Automat na lásku“. Slovo „láska“ v názvu desky nebylo nijak spojeno s mojí stejnojmennou přezdívkou (kterou jsem získal od členů kapely na první zkoušce); naopak jsem to byl já, kdo se ptal ostatních, zda to nebude působit špatně, sebestředně atd. Tehdy se ale pro tento název vyslovili všichni členové kapely.
Práce na desce probíhaly nejprve v poklidu, časem se ale začala projevovat Yarisova neochota akceptovat názory jiných členů kapely. Navíc v té době procházel vztahovou krizí, tudíž na zkoušky chodil pozdě a nepřipraven; byl to bohužel on, kdo ve zkušebně šířil špatnou náladu. Pokud dnes někdo album Automat na lásku nazývá vyměklým, popovým apod., je to jeho názor. Ano, jistá žánrová změna se samozřejmě udála, a to i příchodem nového producenta desky Tomáše Frödeho (s jehož prací jsme byli a stále jsme nadmíru spokojeni, jinak bychom jej nepozvali ke spolupráci na výběrové desce „10“). Výsledná podoba desky „Automat na lásku“ i aranže nových písní byly ale vytvořeny a poté jednomyslně schváleny celou kapelou, tedy i Yarisem. A reakce lidí z hudební branže (hudebníci známých kapel, manažeři kapel, promotéři akcí apod.) i velkého množství fanoušků na tuto desku jsou pozitivní.
Na konci roku 2014 jsem se dozvěděl o existenci zmiňované tajné dohody se Štěpánem. Ta měla znít tak, že pokud kapela nebude spokojena s novým kytaristou (mnou), umožní Štěpánovi do roka od jeho odchodu návrat.  Kapela nakonec všemi hlasy Štěpánův návrat zamítla – tedy i hlasem Yarise. Obviňovat mne z toho, že jsem Štěpána nepřijal zpět, nebo že jsem ho z kapely záměrně odstranil, je lež.  Souhlasil jsem se Štěpánovým hostováním na jarním turné 2015 a z vyjádření ostatních členů kapely jsem pochopil, že je Štěpán svým přístupem k jarním koncertům (ani svojí hrou na vypůjčenou kytaru) nijak nepřesvědčil o tom, že by nadále mohl být platným členem skupiny.
 Během roku 2015 nás Yaris neustále a opakovaně svým chováním ujišťoval v tom, že další spolupráce s ním přestává mít smysl, což se naplno projevilo při práci na výběrové desce „10“. Ačkoliv měl plné právo během nahrávání do každé písně zasáhnout, často tak učinil pozdě nebo neučinil vůbec. Den poté, co jsme jako kapela schválili finální mix, Yaris bez našeho vědomí požádal zvukového inženýra desky o dodatečné úpravy – šlo vesměs o zvýraznění jeho basových či pěveckých partů. Zvukový inženýr byl naštěstí duchapřítomný: Yarisovy návrhy odmítnul jako kontraproduktivní a o tomto jeho pokusu nás informoval. Díky tomu vyšla deska tak, jak jsme si ji coby kapela odsouhlasili.
Nevím přesně, co vedlo Yarise k tomu, aby se pokusil přivlastnit si jméno a logo kapely sám pro sebe. Jeho tvrzení, že chtěl značku převést i na své spoluhráče (vyjma mne) a Štěpána Soukupa, je absurdní – proč to neudělal hned při zápisu žádosti o značku?
Jsem obviňován z rozkládání kapely zevnitř, manipulace jejími členy, prosazování svých zájmů před zájmy ostatních apod. Bez dalších komentářů
uvedu jen toto: jsem-li takové „monstrum,“ proč by se mnou Pišto nebo Franc chtěli dál pokračovat? Navíc si neumím představit, že by jeden člověk dokázal rozložit dobře fungující celek, tým.
A co se týče názoru na údajný úbytek fanoušků, zakládající člen kapely Pišto uvádí: „Za poslední dva roky nám na FB přibylo cca 19000 fanoušků. Počet shlédnutí našich klipů za stejnou dobu také roste více než dobře. Pokud někdo zmiňuje menší návštěvnost koncertů, jen na vysvětlenou:  např. na jaře 2015 jela kapela své první akustické turné, kde logicky bývá (i kvůli menším sálům) návštěvnost nižší než na běžných koncertech.“
Ačkoliv se do podobných výpadů na moji osobu v písemné podobě pustili i Štěpán Soukup či dlouholetý manažer skupiny Richard Harušťák, vzhledem k tomu, že jde o podobně zkreslené argumenty a výtky, necítím potřebu na ně nikterak reagovat. Jen mi přijde zvláštní něco takového číst od člověka, pro jehož návrat do kapely jsem po jeho odchodu v zimě 2014 hlasoval (p.Harušťák), případně od bývalého člena kapely (Štěpán), kterému jsem (jelikož nijak nezpochybňuji jeho zásluhy o kapelu,) umožnil vystoupit s jeho písní, kdykoliv o to kapelu požádal. A také je zvláštní, že ani jeden ze zmiňovaných pánů s námi nestrávil v dodávce, zkušebně nebo v šatnách zdaleka tolik času jako Yaris, a přesto používají stejné fabulace a výmysly (někdy se dokonce opakují celé věty) –  asi nebude těžké zjistit, kdo kým manipuluje, kdo koho pomlouvá a kdo rozkládal náš jinak fungující tým. Členové našeho technického týmu by k  této kauze také jistě dokázali říci své – viz přiložené vyjádření našeho šéftechnika Romana Šlachty a zvukaře kapely Keddyho (printscreen z 6.1.2016, 13:08).
 
Dočetl jsem se, že mě určití lidé vnímají jako kyselinu. Přistoupím-li na chemické názvosloví, sám sebe bych nazval spíše katalyzátorem – možná jsem jen vstoupil do procesu a urychlil jej. Od kapely se tak oddělil člověk, který se o ní zcela jistě zasloužil v minulosti, kvůli rozkladnému chování v přítomnosti se však nemůže podílet na její budoucnosti.
Do dalších mediálních pří se nechci pouštět; cítil jsem jen potřebu reagovat na takové množství nepravd; navíc pokud bych nijak nereagoval, mohl by si to kdokoliv vyložit jako můj tichý souhlas s tím, co zde kdo napsal. Anebo za to může moje ego?
Děkuji za pozornost, podporu a důvěru.
VV
Vybrané fotoreporty
iRock&Pop