Daniel Landa je jméno, které leží v žaludku velkému množství lidí. I během tohoto roku si každý mohl všimnout, že se nátlak veřejnosti na něj stupňuje. Už netlačil jen jeden z našich obhájců marihuany a sponzor želvy. Vedle Reflexu začal ležet v žaludku i Týdnu, Lidovým novinám a ani řada dalších médií nezůstávala stranou.
Proto jsem se rozhodl sepsat tento článek a podívat se na Landu trochu z jiné strany. A i proto musím předem upozornit, že v mém článku se nebudu řídit rovnicí, kterou zná téměř každý – Landa = nácek.
Na počátku byl Orlík
Kde začít jinde? Orlík jako kapela působil těsně před pádem komunismu a poté do roku 1991, kdy skupina ukončila svou činnost. Bývá mezi odpůrci spojován s fašismem a rasismem a při jeho interpretaci se většina lidí zarputile vyhýbá názorům morálně vyšším – vlasteneckým (opravdu je rozdíl mezi vlastenectvím a nacionalismem!). Právě na vlastenectví totiž Orlík původně stál. Landa se ve svých textech snažil vyzdvihnout světlé (později i ty temnější) stránky naší historie, například husitství. Nelze popírat, že písně jako Bílá liga mají jednoznačně rasistický text, ovšem prohlašovat to za (neo)nacismus vypovídá o pletení pojmů s dojmy. Je dobré rasismus chápat jako odmítání jiných ras, které bylo také dáno vlnou přistěhovalectví v dobách působení skupiny Orlík. Skupina se nikdy neonacisticky neprojevovala. Nepodněcovala k nenávisti k jiným národům, nevyzdvihovala vlastní národ nad ostatní, neoslavuje nacistické pohlaváry, jako bývá naprosto běžné u neonacistických kapel. Mohli bychom polemizovat dlouho, proč má Orlík ve znaku keltský kříž, či jednu píseň pojmenovanou stejně jako neonacistická kapela Skrewdriver, avšak jsou to pouze domněnky, které spojení s nacismem nedokazují. Použití keltského kříže mě ani nepřekvapuje. Landa se vyžívá s symbolech a to se projevuje i v jeho rané tvorbě. Logo Orlík vypadá líp, než kdyby použil klasicé „O“. Dalším důležitým faktem je to, že postoj k fašismu Landa vyjádřil ve svých textech, konkrétně v písních Fashos (již na debutovém albu) a velmi ironicky i v písni Zpráva pro tisk. Proč by tedy projevoval fašismus logem a tou důležitější složkou - textovou - ho odsuzoval? Orlík má název písně totožný se skupinou Skrewdriver (píseň je jinak naprosto odlišná). Ano zpíval Bílou ligu, proč ne tedy Bílého jezdce? Rasistický podtex je v obou, to nelze popírat a Landa to také nepopírá.
Orlík - Fashos (neoficiální video)
Orlík - Zpráva pro tisk
Na závěr jako tečku za Orlíkem toto video
Valčík a Chcíply dobrý víly
Poté co byl rozpuštěn Orlík, vrhl se Daniel Landa na sólovou dráhu. Hned zpočátku vznikla dvě jeho nejlepší alba – Valčík (1993) a Chcíply dobrý víly (1995). Na Valčíku zmizel rasismus. Uznalost k Čechám jako v historii velmi důležitému celku zůstala. Na deskách najdeme opět odkazy na husitství (ano, i proti našemu státu byla vedena křížová výprava, tak jsme na tom byli…) – tedy známý chorál „Ktož jsú boží bojovníci“ přepracovaný do landovského stylu. Na Vílách pak vlastenecká Tradice (…trochu zabolí, že Jan Hus je fráze ze školy), ve které se zpívá o husitech, hoře Říp, Blaníku, uvězňovaných letcích z Anglie a zákazu Sokola (komunismus). Mnoho písní z těchto dvou desek se zařadilo mezi „landovskou klasiku“. Za album Valčík byl Landa dokonce nominován na cenu Akademie.
Krysař
Muzikál Krysař napsal Daniel v roce 1996. Režie se chopila jeho manželka Mirjam. Dan se zde opět obrací ke svým oblíbeným mýtům, konkrétně k německé pověsti o Krysaři, která je u nás známa především v podání Viktora Dyka. Světově nejznámější pak je zpracování bratří Grimmů. Landa se v něm stylizuje do osoby potulného a všemi opovrhovaného Krysaře, jež přichází očistit město od krys (opět se objevily hlasy, které tvrdí, že krysami jsou obyvatelé jiné barvy pleti nebo Židé). V muzikálu jde o konflikt dvou sociálně odlišných skupin. Jak to bývá, jedna z nich utiskuje druhou. Ony krysy jsou jen záminka pro další příběh, kde obě třídy bojují, ve kterém krysař nedostane za svou práci zaplaceno a naopak se ho pokusí zabít, ve kterém se krysař mstí za veškeré bezpráví světa a ve kterém vítězí láska a za všechno může osud. Na příkladu Krysaře je pak krásně dokázáno, že člověk na okraji společnosti, na tom může být morálně lépe, než „slušní“ občané.
Nicméně je pravda, že další z řádky interpretací může dopadnout i takto:
Pozdrav z fronty a 1938
Následuje „vojenské“ album Pozdrav z fronty, které bylo věnováno E.M. Remarqueovi. Z historického hlediska se zde Landa věnuje templářům, Moravskému poli a Druhé světové válce. Dotýká se citlivého tématu roku 1938 a nemožnosti vojáků bránit svou vlast (…nejde to skousnout, jen tak tiše stát, bez náznaku obrany nechat se fackovat…).
1938
A i v tomto případě byl Dan napadán. Za propagaci násilí a války. A to i v kampani „Neonácek – chcete ho?“, konkrétně v klipu Jana Budaře Brožurka. Všimněte si, že když si na začátku klipu vybírají náckové píseň, hned pod Brožurkou je píseň 1938. Podobnost začátku písně Brožurka a písně Touha také není třeba komentovat. V tomto případě se však tvůrci a strůjci kampaně zachovali velmi nekorektně a bez vysvětlení i bez zjevného důvodu Landu v podstatě za neonácka označili
.
Jan Budař - Brožurka
Smrtihlav, Konec a 9mm
Se Smrtihlavem přichází změna. Daniel je sice autorem všech písní, ale na albu má mnoho hostů (např. Lenku Dusilovou). Album má varovat před užíváním drog (ty Landa zavrhoval už od Orlíku). Najdeme na něm i dvě německy zpívané písně. Album jako celek je mizerné, zajímavá je ovšem píseň Smrtihlav o noční můře, co by symbolu smrti a něčeho zlého (je to tedy opět odkaz na báje a pověsti).
Zvěstoval se konec Landovi pěvecké kariéry, objevily se problémy s hlasivkami a Dan vydává Konec. Zde se obrací ke Slovanské mytologii, která ho bude provázet i na dalších albech a s koncem kariéry to

dopadá jinak. I když se Landa chtěl věnovat i jiným věcem než hudbě (motorismus), zanedlouho se vrací s dalším albem. Proto chápejme ono oznámení spíše jako marketingový tah. S tím, jak sporadicky koncertuje, zvládá totiž snáz několik věcí najednou.
Na albu 9mm začíná Daniel používat složitější aranže a nechává se ovlivnit jinými styly (například latinsko-americkými v úvodní písni Quantum tarantulí). Z historického či mytologického hlediska zpívá o jedné z velkých bitev Germánů – u Teutonburského lesa - kde porazili 40 tisíc římských legionářů. Zajímavostí je píseň Kdyby, ve které se odkazuje na kapelu Rammstein. Ta je v Německu označována za velmi nacionalistickou a bývá obviňovaná z nacismu (díky jednomu kontroverznímu klipu ze záběry z „nacistické olympiády“ a lásce k vlasti a používání německého jazyka)
Rammsten - Stripped
Vltava tour, Ordo Lumen Templi, Neofolk, Kryl
Daniel Landa moc rád nekoncertuje, ale když vyjede na turné, stojí to za pozornost. A navíc z vystoupení vždycky vznikne záznam. Na šňůře, která byla nazvána Vltava tour, Dan zazpíval píseň Morituri Te Salutant od Karla Kryla, na což později navázal pro mnoho lidí kontroverzním vystoupením v chrámu sv. Víta, kde zahrál nejznámější Krylovy písně. Vystoupení bylo jakýmsi seznámením s řádem Ordo Lumen Templi (později třeba postavili dětské hřiště na Vyšehradě, společně s premonstráty z Teplé chystají zřídit komunitní centrum pro narkomany, kteří se chtějí léčit), ze kterého Daniel tento rok vystoupil. Odůvodnil to tím, že řád začal inklinovat k hlubšímu křesťanství a spiritualitě.
A tak se projevil další prvek Landovy osobnosti pozorovatelný dobře ale až v poslední době. Jde o jakési „zapálení“ pro nějakou akci, která má často naprosto nedosažitelné (nebo velmi těžko dosažitelné) cíle. Cílem Ordo Lumen Templi bylo vystavět chrám sv. Václava, který měl být nejmonumentálnější stavbou v našich dějinách. A ani Zlatý drak, který má za úkol stavět takzvané divy (příkladem je fantastická tělocvična), není zcela reálný cíl.
Za již zmíněné vystoupení v chrámu sv. Víta Landa slyšel obrovské množství kritiky. Ta si brala na paškál zdramatizování Krylových písní i celkové vyznění vystoupení. Daniel to však bral čistě pragmaticky. Bez divadelních znaků (kostýmy atd.) by to totiž nevypadalo a nefungovalo tak dobře.
V roce 2004 vydává zpěvák album Neofolk, kde už tradičně mísí tajemno s historií (písně Bílá hora, Zlatý drak, Blaničtí rytíři), a také kritizuje (Protestsong). A zase byl napadán, tentokrát kvůli názvu
J. X. Doležalem. Další kolega z Reflexu (pan redaktor Feřtek) označil klip k písni Protestsong
za antisemický a rasistický. Landa se o tomto zmínil v úvodu písně Prostestsong během turné Bouře, kdy poznamenal na adresu pana Feřtka následující :
Daniel Landa - Protestsong (Bouře 2005)
Jádro problému
Na začátek bych rád odcitoval Lidové noviny, 2. březen 2008
„Daniel Landa, nejúspěšnější český zpěvák posledních let, opět vzbudil emoce. Pozadí plakátu propagujícího nové turné bývalého frontmana skinheadské kapely Orlík totiž „zdobí“ vlajka protektorátu Čechy a Morava: bílý, červený a modrý pruh pod sebou. Na ultralevičáckých webech se navíc spekuluje o tom, že plakát skrývá šifru pro nacistický pozdrav.“

Co na to říct. Já osobně, když jsem viděl plakát na fotce z tiskové konference, řekl jsem si: „Pěkný, použil naše státní barvy“. Pak jsem se dočetl toto a následné spojení s údajným pozdravem Heil Hitler (Na límci má Dan nápis Merkurius, což je napsáno upraveným futharkem - futhark bylo starogermánské runové písmo). Na tiskové konferenci uvedl, že celý plakát má co do činění s Jungem, alchymií a chystaným Zlatým drakem. Nicméně vysvětlení je jedna věc a možná interpretace věc druhá. On taky fakt, že když má napsáno na límci Merkurius, odkazuje to k Merkuru, který oběhne slunce za 88 dní a to je jasně patrná šifra pro HH, tedy Heil Hitler, no ne?
A dostáváme se k jádru našeho problému. Landa byl hostem v Nedělní partii a moderátor ho uvedl takto: „Kdyby Dan Landa vydal leporelo o medvídkovi Pů a ten medvídek ukazoval na med, tak budou křičet: Kampak to ukazuje? Ukazuje pravičkou!“ Není třeba překrucovat, že Landa rád a často provokuje. Možná se i vyžívá v tom naznačovat dvojznačnosti. A pak je taky snadné říct, že si zaslouží útoky stran novinářů, kteří rádi přistoupí na jeho hru, ať už je to Doležal, nebo kdokoli jiný. Tihle všichni vyskakují jako čertík z krabičky a sypou z rukávu jednu moralistní větu za druhou. Nechme jim to. Ať si Landa hraje na cokoli, ať je kdokoli, ať používá kontroverzní symboly nebo ne, faktem je, že neubližuje. Vlastenectví pro něj neznamená, že bude chodit s baseballovou holí. Od Orlíku se nedistancoval, je to kus jeho minulosti, ale jedním dechem dodává, že to byla chyba. Proto nehraje nikdy žádné songy z téhle doby. Za svou sólovou dráhou si ovšem stojí a svědčí o tom i fakt, že na turné jsou skladby i z jeho starších desek v hojném počtu zastoupeny.
Výsledkem tohohle opusu na téma Landa tak je vlastně prostý fakt: Každý by si na měl udělat názor sám, kdo je Dan zač. Možných interpretací jsou fůry a ta typická novinářská je jen jedna.
A pak je tu můj osobní pohled na věc. A ten je taky prostý. Tvrzení, že Landa je nácek, protože zpíval v Orlíku, by už mohlo vyjít z módy…
Nebo máte jiný názor?
Blbost?
Zlatý drak? Konečně čistá hra!
Zlaty drak
Soudíš podle čeho? Z toho naprostého minima a nekonkretnich informaci, které byly zveřejněny?
Konečně!
Konečně pokus o objektivní a nepředpojatý pohled na Landovu tvorbu. Bylo na čase. Díky.
Čím víc
Čím víc o tom náckovi píšete, tím mu dáváte větší prostor pro ovlivňování, mnohdy ješté nepoznamenanejch, lidí. Běžte s tou lidskou kreaturou už do...
Je z něj teď někdo jiný
Landa z nácka přerostl v nějaký divný leadrovský individuum, který zakládá podivný řády a má zpátečnickou ideu o výchově mladých chlapců. Ten člověk je podle mýho maniak a to ještě bez hudebního talentu.
Někdo jiný
Jo, asi jo - mění se hodně. Má sklony k tendenčnosti - má rád sílu a rád provokuje. Lidi tím štve a stejně pro to samý ho jiní milujou. Nicméně musím stát za názorem, že nácek není. Neumí zpívat, ale i tím je blíž lidem. Dělá ze svých slabin přednosti a to tak dobře, že má cenu o tom psát.
Jdete uz do haje...
je nacek-neni nacek-je nacek-neni nacek...Furt se to omila dokola...Vetsina lidi nedokaze pochopit, ze se minulost ovlivnit neda, ale kazdy muze ovlivnit svou budoucnost...A Dan sam rek, ze byl skinhead, ale dnes uz neni...NENI!!!!Chapete to?:D Jako...nechapu...(HA) Proc se resi Landa..Landa...Landa...a ne Matasek...Matasek...Matasek...mno, i kdyz asi vsichni duvod zname, uznejte, ze Dan to dotahl mnohem dal, nez nejakej Matasek, tak se najde hrstka lidi, co mu zavidi slavu a uspesnost.A proto se ho snazi ponizit ba i schodit.Ja osobne si myslim, ze je Dan osobnost s velkym charakterem, dokaze vyborne pracovat s hudbou, jeho texty maji vahu, davaji logiku a smysl.Jeho hlas se k nim uplne presne hodi..Co resit?...Muzeme mu vsichni maximalne tak poprat stesi do budoucna...a koupit si Nigredo ktere vyjde pristi rok...nebo mu poslat hlasy na Zlateho slavika.Tak bye..S pozdravem Happynka
Konečně....
Jsem ráda, že konečně někdo napsal něco rozumnýho...Naprosto souhlasim..
šmejd
Dokud se Landa nevzdá (a to asi nehrozí, viz např. "Pojďme si trochu zašpásovat a zaprovokovat, to je přeci můj smysl" na téma Merkurius) tý svý odporný nahnědlý symboliky, bude za nácka označovanej pořád a dobře mu tak. Btw takhle hloupě napsanej článek mu ani nepomůže, ani nepřitíží, dalo by se tomu zasmát, ale spíš je mi z toho na blití.
re:šmejd
Proč hloupě?
re:šmejd
Hloupě napsanej článek? To si nemyslím. Spíš naopak. Po tom neustálém házení špíny a výmýšlení stupidních teorií (např. ta s Merkurem) se konečně objevil rozumnej objektivní článek.
pravda
Je pravdou, ze se na dana hazel a asi vzdycky bude hazet spina...Ktera neni pravda..vsichni hledaji mouchy, tam kde zadny nejsou...Uz bych to byt vami neresila, kazdy si na to udelejte nazor podle sveho, ja svuj uz davno napsala...
Oprava..:D
Uprimne receno... Dnesnimu bulvarnimu tisku se neda verit vubec nic...To je pravda, jestli nekdo veri, je ho problem..jeho blbost, vetsina lidi tady..i v Zemi to vidi jinak...Kazdy si vzdycky dela svuj vlastni nazor podle okolnosti a vyjadreni Dana...Jen mala vetsina zacne bastit kecy napr..: v Blesku... Je na case si uvedomit, ze je Dan clovek, jao my vsichni ostatni..ale presto neni uplne stejny, ma talent, talen na muziku, velkou inspiraci...vsechno...ma svou rodinu, kterou miluje e venuje se ji jak jen muze...na 100%...jak sem si precetla v jednom clanku: „Kdyby Dan Landa vydal leporelo o medvídkovi Pů a ten medvídek ukazoval na med, tak budou křičet: Kampak to ukazuje? Ukazuje pravičkou!“ Jako, ja si myslim, ze nema cenu nic z minulosti tu resit, k necemu se vracet..pokud Vam to jeste nedoslo, podotykam: S minulosti nic nenadelate, nezmenite ji a nijak ji neovlivnite, ale je na nas samotnych, jak nalozime s budoucnosti... Kazdy si to preberte podle sveho, jen tu prosim nepiste uz nic o Danove minulosti...JE TO TOIZ DAVNA MINULOST? CO NESTOJI ZA RESENI? BYLA OMILANA PORAD...TAK UZ BY SE TOHO MOHLO NECHAT NE?...Hlavne i Dan sam, s e k tomu musel uz nekolikrat vyjadrovat, newim jak vy, ale ja osobne bych to neustala...Jsme jenom lidi...Ale Dan...je silna osobnost a rad provokuje..:D ostane..kdo ne..ja bych si taky rejpla:D...:D Mno nic, nezbyde nam nic jineho nez mu poprat hodne stesti do budoucna a tesit se na TZD...a Nigredo...a na dalsi projekty, ktere Dan zajiste naplanuje..:) S Pozdravem, vase Happynka:-/
Odpovědi
HB : 1) nejdrive si zjisti, co slovo nacek znamena 2)kreatura? - proč? stejně jako kdokoliv v tomto státě má právo vyjádřit svůj názor, či svobodně vystupovat, nic zakázaného nedělá Digi : Ano, zpívat neumí a sám to ani nepopírá, sám řekl: "...a co nabízím, není precizní zpěv ani dobře zapamatované texty"..víc k tomu není třeba dodat, také ho neposlouchám kvůli "čistotě" zpěvu dardzi: souhlas, každej se mění (srovnejte si landu ve dvaceti a teď :-) )..přitahuje hlavně proto, že na naší scéně prostě a jednoduše nikdo takový není , jeho projev je jedinečný a je mu také věnováno nejvíce mediální pozornosti mimo hudební publicistiku.. muchna: 1)nevím co znamená nahnědlá symbolika, ale pokud někdo vidí ve slově Mercurius (po předchozím navedení na Junga) pozdrav Heil Hitler tak je mimo..když jsem tento článek posílal jednomu známému, tak se mě zeptal, zda to je provokace dát ho sem 10.11.Proč? protože v noci z 9 na 10 proběhla "křišťálová noc"...pokud budu lidé myslet tímto způsobem nikam se nedostanem 2) proč ubohý? Docela by mě to zajímalo a jsem otevřen jakékoliv kritice
!!!!
Landa neni nácek doprdele už s váma který řikaj že je náááácek!!!!možná byl,neni a snad nebude newim jestli někdy byl ale asi ano!!!že má holou hlavu a nekdy naspíval orlíky neznamená že je pořád nácek!!!!!tak se ho zeptejte on by se za to nestyděl kdyby to tak bylo!!!!! děkujix)
dodatky
Milane, hnědá barva je symbolicky spojována s nacismem či krajní pravicí, já jsem použil slovo nahnědlá, čímž jsem chtěl naznačit, že je té hnědé prostě dost podobná. Danovi to asi přijde vtipné, mně tedy ne. Já nevím jak to cítí DL osobně, ale vyjadřuje se o tom pořád dost divně - třeba tohle: "Já si myslím, že rozhodně Bílá liga třeba nebyla úplně nejlepší nebo respektive do dnešní doby Bílá liga vůbec nepatří. Do roku 89, to jsme nevěděli, že takovéto věci jsou špatné, nikdo nám to neřekl. Teď jsou všichni chytří, my jsme to nevěděli..." - to je prosím z letošního dubna. O hnusné rasistické blitce říct, že "nebyla úplně nejlepší"?? Pokud není schopen tyhle starší blbosti poslat nějak srozumitelně do háje, tak ať se nediví, že je s tím opakovaně konfrontován. A že se někdo snaží něco najít v těch jeho nápisech a grafických ozdobách apod. Zjistit si, že třeba název toho řádu (OLT) je něčemu nápadně podobný, není nic obtížného a nevěřím, že by kolem sebe měl DL samé blbce, kteří by nebyli schopni si to ověřit. Je-li ta podoba vědomá (a je to záměrná provokace, či snad jakýsi humor?), pak je to přinejmenším diskutabilní. Když člověk spojovaný (třeba neprávem) s neo"něčím" pojmenuje album neofolk, to je vtipné? Je to náhodou? Nebo je to prostě provokace kvůli kšeftu? Jsou všechny ty provokace kvůli kšeftu? Co když je to tak, že ve skutečnosti uvnitř hlavy DL žádné extrémní názory nemá, ale s těmi symboly apod. si hraje jen proto, aby to vzbudilo pozornost, což je pro kšeft vždycky nějak vhodné? Váš článek mi připadá hloupě napsaný (ne ubohý, to jste si dosadil sám) právě proto, že třeba ten obchodní záměr nejste schopen vzít v úvahu a vůbec se nad tím nezamýšlíte. A dost často vyloženě blábolíte, jaká "jen jedna typická novinářská interpretace"? O DL vychází nemálo článků, vypadají snad podle vás všechny jako třeba ty dotazy od JXD? (JXD se ve svých poměrně svérazných vývodech totiž _ptá_, jak to tedy je, ne že by jen sázel nálepky) No a vaše žertovné formulace (argumenty to nejsou) jako "Použití keltského kříže mě ani nepřekvapuje. ... Logo Orlík vypadá líp, než kdyby použil klasické „O“." (tak píšete o použití zástupného symbolu pro hákový kříž) nebo "Daniel to však bral čistě pragmaticky. Bez divadelních znaků (kostýmy atd.) by to totiž nevypadalo a nefungovalo tak dobře." (tak vysvětlujete kazatelsky stylizované krylovské vystoupení) nebo "Pěkný, použil naše státní barvy" (k plakátu - známce s hlavou DL v pozici portrétu státníka na pozadí trikolóry) ... takhle se třeba může vyjadřovat nějaká teenage fanynka happynka nebo její sestra (či kdo to je), ale jako novinář byste se měl vyjadřovat trochu obratněji, tohle je nepřijatelné.
dodatky k dodatkum
muchna: Nevim co na to rict, mate naprosto opacne nazory nez ja a vzajemne se nepresvedcime...1) Nevim v cem v soucastnosti spociva ona nahnedla symbolika (ja jsem si ji tedy nevsiml) 2) co se tyce nazvu OLT, nevim proc by mel ihned mit spojist s onou \"nahnedlosti\"(vim ze se PODOBNE jmenovala nejak divize, nebo neco podobneho (presne si to nepamatuji), sam landa rekl, ze kdyz volil nazev Zlaty drak tak hledal, zda to nebyla nejaka divize SS nebo tak (tak proc by to delal kdyz mu \"nahnedla\" symbolika nevadi) 3) neofolk je hudebni zanr a Landa prohlasil ze toto je neofolk podle nej,,proc ne? 4) keltsky kriz, je sice pouzivan jako neonacisticka symbolika, stejne jako napr, v irsku o nej zakopnete na kazdem kroku (jsou irove neonacisti?)..je to proste symbolika (nemusi nutne znamenat haknkrojc), stejne jako pouziva germanske runove pismo futhark..symbol nema vzdy jen jeden vyznam :-) 5) Nemluvil jsem o kazani, ale o \"designu\" toho vystoupeni (kostymy atd.) 6) pouze jsem prezentoval myslenku, ktera me napadla pri pohledu na ten plakat, a jelikoz se jedna o muj subjektivni nazor, nevim proc ho neinterpretovat... jedine za co se omlouvam, kdyz jsem reagoval na vsechny prispevky najednou misto hloupe jsem napsal uboze, takze to je jedine
Landa není nazi
Landa není nácek to říkám jako pankáč a člen antify, akorát ho hodně nácků poslouchá, ale on sám byl vždycky proti fašismu
nemá to cenu
Myslím, že už se o tom diskutovalo až moc. Dana Landu lidi prostě budou mít rádi nebo ho budou nesnášet. Mezi tím je minimum lidí. Jedna strana druhou nepřesvědčí, protože, jak si můžete přečíst, každá má svoje argumenty (v podstatě i docela rozumné, když opominu třeba Merkurius --> HH). Když ho nemáte rádi, neposlouchejte ho, nikdo vám to necpe. Když někdo uráží člověka, kterého nezná, měl by se nad sebou sám zamyslet. P.S. Za pubertální fanynku už se skutečně nepovažuju (informace pro některé). Hezký den.
hmm...
Dobře dejme tomu že Orlík nebyla nazzi kapela, ale co tedy ? Když se podíváte na historii hnutí Skinheads a Oi! zjistíte že od svých prapočátků byly proti rasismu ect ... což mám pocit že L nikdy moc nebyl ... ještě se podívejte na toto video ... http://www.youtube.com/watch?v=_tE80k3d55Y ... ta kapela o které tam L mluví že je skvělá a že si sní chce zahrát se tenkrát jmenovala krátký proces , dnes se jmenuje "Juden Mord " a je hodně nazzi ....
re: hmmm
Těžko říct - jsou tam jasné znaky \"white power music\" ovšem k tomu, abychom je mohli označit za neonacisty to asi těžko stačí. Rasistické texty tam jsou o tom není pochyb Ano o tom druhém vím, je to na záznamu u Bzence - v te dobe nebylo zase tak rozdilu na teto scene - k postupnemu rozdelovani na \"nazi\" a \"nenazi\" dochazi az pozdeji.. jako zajimavost je, ze jako sponzor ci snad jeden z organizatoru festivalu v Bzenci byl casopis Reflex :-)
Rasová diskriminace?
zdravím hoši , muj názor na jeho kapelu je jednoznačnej vždy jsem ji uznával a líbila se mě neuznávám ani jednu stranu tím mám na mysli fašouny ani antifu, jen bych chtěl říci , kdo z vás neni rasista? pokud se jeden čověk přihlásí rád bych ho osobně poznal a pozval na večeři pač takovej čovek je dneska moc vzácnej , myslím si že neni dobře odsuzovat někoho na základě debilních diskusích na fašounckejch stránkách taky řikám že nesnáším cigány a když napíšu o kámošovy že nesnáší cigány a že to řekl taky to neznamená že je nácek, tudiš bych asi Landu v tomto směru neřešil , zamette si před svým prahem
Nemam rad cikany a co jako?
Jenom bych chtel pripomenout, ze cikani z hlediska ras neni jina rasa, mame 3 rasi europoidni, mongoloidni a negroidny, cikani patrej do europoidni rasy, tak jakej rasismus? Lidi casto zamenuji pojmy s dojmy, to je spatne, nevim jak se nazyva kdyz nekdo nema rad mensiny (s rasou to nema nic spolecnyho, vemte si Slovensko a problem s Madarama), ale nazyvat ho rasistou je uplne mimo (taky kdyz je nekdo zavislej na alkoholu tak mu nerikam fetak, ikdyz teoreticky bych mohl, protoze alkohol je droga a fetak je clovek co poziva drogy, stejny bych moh rict o kuracich). A chcete rict, ze kladna diskriminace cikanu je spravna (byty zdarma, socialni davky a pod.)? Ale kdyby sme jim dali stejny podminky co mame my, tak budem podle nich zase rasisti (a nejen podle nich), proti pracujicim cikanum nic nemam (no ale tech ej kolik?). Abych nebyl uplne OT Landa je proste vlastenec a dava to na jevo ve svych textech, uz od dob Orliku, ale od dob co jede solo, nema jedinou rasistickou pisnicku, takze bulvar je mimo a jenom se potvrzuje, ze pise jenom to co se prodava a to sou DRBY!
landa????l
neni nacek.. ale vlastenec...z jeho pisnicek jde dost staci jen posloucaht
furt to stejny???
furt se jenom po něme vozíte a za vším hledate něco co tam není ja ho potkal dokonce se semnou byvil v klidu se bavil podepsal se mi a byl milej
-
KDO TVRDÍ ŽE JE NEBO BYL NÁCEK JE IDIOT, KTEREJ O TOM VÍ NAPROSTÝ HOVNO
(c) 2008-2012 ONE&ONE Company, SHERWOOD Media Mapa stránekRSS
Developed by SHERWOOD Media